Churchill: a trip I will never forget - Reisverslag uit Winnipeg, Canada van Yvonne Tromp - WaarBenJij.nu Churchill: a trip I will never forget - Reisverslag uit Winnipeg, Canada van Yvonne Tromp - WaarBenJij.nu

Churchill: a trip I will never forget

Door: Yvonne Tromp

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

24 Juni 2008 | Canada, Winnipeg

Heey allemaal!

De updates volgens elkaar inderdaad vrij vlot achter elkaar...maar als ik te lang wacht heb ik veeeel te veel te vertellen. Dus daar gaat ie weer! Na Quebec City ging mijn reis, alweer ruim 1,5 week geleden, door naar Manitoba. Na een stop over in Toronto kwam ik 3 dagen na Quebec aan in Winnipeg. De stad was echt fantastisch mooi, en heb me prima vermaakt. Wederom super leuke mensen ontmoet, en veel van de stad gezien in 2 dagen. Helaas zijn de inwoners van Winnipeg wel heel anders dan ik tot op heden gewend was. De mensen zien er hier slecht verzorgd uit, veel armoede en veel mensen op straat onder invloed van drugs en alcohol. Niet echt een fijn stadje dus wat mensen betreft, maar overdag is het wel prima te doen. Na 2 dagen vertrok ik gelukkig weer, up north voor mijn trip naar Churchill....de trip waar ik al zo lang op heb gewacht ging eindelijk beginnen. De treinreis van 2,5 dag (!) ging door een prachtig natuurgebied. Wat begon met weilanden en vlaktes, ging over in meren en bossen, de prairies van Saskatchewan en na Thompson alleen maar Toendra.....volgens de Lonely Planet dan ook: "the edge of civilization", aangezien na Thompson geen wegen meer zijn en dit gebied alleen per trein of vliegtuig kan worden bereikt. Echt heel bijzonder om te zien en werkelijk onbeschrijvelijk mooi om ten noorden van de tree line te komen en een landschap (toendra) te zien wat ik nog nooit in mijn leven heb gezien...Vanuit de trein enorm veel wildlife gespot en door de groep biologie studenten uit Wisconsin (US), die ik ontmoet had op de trein en mee optrok gedurende mijn treinreis, kreeg ik super veel uitleg van alles wat we zagen. Stond keer op keer versteld van hoeveel ze wisten en dat ze op honderden meters afstand de dieren konden onderscheiden terwijl ik met moeite de dieren kon zien. Maar echt super leuk en veel geleerd...en met wat mental images van red foxes, elk, deers and tons of birds rijker kwam ik afgelopen donderdag aan in Churchill. Helaas ging de groep door naar het study centre dat buiten Churchill lag, en moesten we helaas afscheid nemen...en daar stond ik dan om 05.30 uur 's ochtends in een uitgestorven en freezing cold Churchill, een stadje wat niet meer voorsteld dan een paar blokken aan huizen, 1 winkelstraat met zo'n 10 winkeltjes en hier en daar een hotelletje. Gelukkig kon ik na aankomst een lift krijgen door een van de locals en eenmaal gesettled in het hotel maar de omgeving verkend. Echter, met het verhaal in mijn achterhoofd dat ik te horen had gekregen van de eigenaresse van het hotel (Michelle), dat er een paar dagen ervoor nog een polar bear was gespot in town, toch enigszins voorzichtig geweest met de plekken die ik ging bezoeken en de afgelegen plekken de eerste dag maar gelaten voor wat het was. Maar eenmaal gewend de tweede dag wel het strand op gegaan, en met een drietal mensen in het vizier die zich ook op het strand bevonden, het avontuur aangegaan om tussen de enorme ijsbergen (zelfs groter dan ik zelf ben) te lopen die van de Hudson Bay het strand op waren gekomen. Echt een fantastische ervaring en onbeschrijvelijk mooi! Helaas had ik de eerste 2 dagen naast de stad en het strand nog maar weinig gezien van de toendra zelf, maar werd mij door Michelle aangeboden om een rit te maken richting haar huis, in the middle of nowhere buiten Churchill. Na een sightseeing tour en nog meer wildlife te hebben gezien al rijdende met een biertje in onze hand (tsja het kan allemaal in Churchill!) bij wat vrienden van Michelle thuis de hele avond gezeten. Fantastisch om met wat locals de avond door te brengen, in een huis wat niet meer voorsteld dan een blokhut, zonder stromend water, een toilet afgescheiden door een gordijn van de woonkamer en alleen een klein kiezel weggetje wat naar het huis leidt. Een super gezellige avond gehad en laat terug gekomen in Churchill.
Na veilig de eerste 2 dagen doorgekomen te zijn, stond afgelopen zaterdag de toer op mij te wachten to see some wild life. Omdat ik compleet vergeten was om warme kleding mee te nemen op mijn trip, toen ik bijna 3 weken geleden Hamilton verliet met zo'n 25 graden, eerst maar een kort bezoek gebracht aan de home hardware store en de supermarkt (de enige winkels in town om kleding te kopen :S)...een muts, handschoenen, sjaal en een extra broek rijker was ik compleet ingewikkeld als Michellin poppetje klaar voor de boottocht. Op een prachtige zonnige, en redelijk warme..(ofwel 5 graden!) zaterdagmorgen met een klein groepje in 2 zodiacs de Hudson Bay en de Churchill river opgegaan. Al slalommend tussen de enorme ijsschotsen door direct super veel vogels en zeehonden gespot en na ruim een uur varen een tussenstop gemaakt op een mega grote ijsberg midden in the Hudson Bay! Echt onwerkelijk om op te lopen, maar wat een ervaring!! Vervolgens de tocht doorgezet op zoek naar de Beluga Whales (witte walvissen) en niet veel later spotten we werkelijk tientallen walvissen met hun jongen in de Bay....echt fantastisch!! Omdat de walvissen hier niet echt dichtbij willen komen, wordt de tocht doorgezet naar de Churchill River, waar we nog meer walvissen te zien krijgen...en van heel dichtbij!! De enorme beesten, die elke zomer naar de Hudson Bay komen om in het "warme" water van de monding van de Churchill River te paren, kwamen nieuwschierig als ze zijn echt tot vlakbij de boot..wat echt heel wat aaah en oooh momenten opleverde. Na nog getuige te zijn geweest van de Whale language...dat we via een microfoon in het water te horen kregen...was het na ruim 2 uur op het water tijd om terug te gaan. En ondanks dat ik geen polar bears heb gespot tijdens mijn verblijf, waarvan ik niet zeker weet of ik dit jammer moet vinden, of dat het misschien toch ook wel een opluchting is, was dit echt een ervaring om nooit te vergeten! Yorin Travel..thnx voor de documentaire van jaren geleden, dat me op het idee heeft gebracht om deze afgelegen plek te bezoeken.
Na wederom 2.5 dag op de trein. Weer een bijzondere treinreis achter de rug, waar ik de tijd heb doorgebracht met een jongen uit Florida, een stel uit Washington, en een stel uit Nunavut (die btw een accordeon mee hadden op de trein, en me nog les hebben gegeven in het spelen van accordeon...jah pap, haal de box maar weer van zolder, want het ging best goed!). Inmiddels weer terug in civilization...back in Winnipeg en vandaag met 28 graden (Wat een overgang vergeleken met Churchill) de dag doorgebracht in de dierentuin en Assiniboine park. Morgen staat er weer een nieuwe reis op me te wachten en vertrek ik door naar Edmonton. De hoofdstad van Alberta!

Voor zover weer een update!! Enjoy the pics...het geeft niet half weer van hoe het werkelijk was, maar hopelijk een kleine impression! Ik heb inmiddels een groter aantal pics op mijn site weten te zetten...www.yvonnetromp2.mijnalbums.nl (ww yvonne)

Liefs vanuit Winnipeg!!

  • 25 Juni 2008 - 02:31

    Geke:

    Hey meis,
    Wat super gaaf zeg!!! Ik ben nu echt heel erg jaloers. Leuk dat je zoveel mensen hebt leren kennen! Je bent gewoon al weer 3 weekjes aan het reizen! Geniet ervan meis, voor je het weet is het weer voorbij! Ik mail je snel met hoe het hier is!

    xxx Geke

  • 25 Juni 2008 - 07:08

    Leonie:

    Oohh, fantastisch zeg!! Wouw echt geweldig! Tijd gaat nu snel zeg, nog maar een paar weekjes en je bent er weer,
    Liefs Leo

  • 25 Juni 2008 - 08:07

    Jois:

    Hey girl! Wat een avonturen weer! mooi hoor! geniet er lekker van!!!
    Kus Jois

  • 25 Juni 2008 - 10:47

    Lyd:

    Wat een natuurschoon!! Echt onvoorstelbaar dat jij dat allemaal met eigen ogen hebt gezien! Veel plezier op je volgende trip en kijk uit dat je niet wordt opgegeten door de beren...

    kus

  • 25 Juni 2008 - 14:00

    Mykie:

    Wow, wat een onwerkelijk mooie ervaring! Ben benieuwd naar de volgende belevenissen, geniet van je laatste maand in Canada!
    Knuffel van mij en mn twee nieuwe konijntjes :-)

  • 26 Juni 2008 - 18:02

    Gerjan:

    Hoi Zus,
    Wat gaaf zeg! Heel veel plezier nog daar en geniet er van. Kus

  • 26 Juni 2008 - 22:31

    Anne:

    Wauw! Wat een ontzettend gave ervaring! Geweldig!
    x Anne

  • 28 Juni 2008 - 12:51

    Martin:

    hey poepie! wat een super mooi avontuur en vette filmpjes!!! ben heel benieuwd naar je verhalen over een maandje! Dikke knuf

  • 04 Juli 2008 - 19:23

    Mo:

    volgende bericht graag!!haha
    hoe gaat het met je??
    je bent bijna terug!!! (yes)
    x mo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Heey allemaal!! Voor mij gaat het grote Canada avontuur bijna beginnen en de laatste voorbereiding worden inmiddels getroffen, en niet te vergeten de vele afscheidsetentjes en borrels!! Op 21 augustus vertrek ik dan definitief voor een jaar naar Hamilton, om daar eerst 9 maanden stage te lopen en in juni en juli nog twee maanden te backpacken.Op 29 juli 2008 zal ik weer landen op Nederlandse bodem. Vanaf mijn site zal ik jullie op de hoogte houden van mijn belevingen in het verre Canada, maar ik hoop natuurlijk ook op de hoogte te worden gehouden van alle roddels vanuit Nederland! Liefs, Yvon

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 47089

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2007 - 29 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: